Cover

Vära vänner

 

 

När vi flyttade från Åträsk till Vebomark, Norrbotten till Västerbotten, i mitt gamla hem, fick vi besök från byn. De ville presentera sig och fråga oss vad som föranlett oss att dra till världens ände. Också: Börje och Einar.

 När jag 1965 - mot min vilja - på begäran av min tyska mamma - var jag tvungen att gå till Tyskland, Börje var 3 år gammal. Jag kännte hans mor Ella och hans far Gunnar väl. Börjes mor var pianist och idag, med 80 år, skriver hon sånger och psalmer. Ella är blind under många år. Hennes två söner, Börje och Einar har ärvt sjukdomen och är nästan blinda med 53 och 49 år. Trots handikapet - de hanterar sin vardag. Börje har en mekaniker verkstad. Han reparerar allt som har en motor, även om han inte längre ser. Han känner de delar, skruvar, verktyg med instinktiv säkerhet. Han är 100%, och om någon kan reparera sin traktor, gräsklippare, motorsåg, moped eller motorcykel från honom,  har  du en känsla av att du har en ny enhet.

Hans yngre bror, Einar är bonde. Han har mjölkkor och jordbruk. Trots sin blindhet han vet varje steg och process i sömnen. Han reparerar stängsel, reser med en säkerhet - vilket gör att vi aldrig upphör att förvåna - gräsklippare, traktorn, frontlastaren, med vilken han skotar snön på vintern och den lilla Piaggio. En 3-hjuliga med lastutrymme, den alltid "Ferrari",

som vi kallar dem. "Bröderna"  hjälpte oss när vi hade att satt en kraftledning tvärs över gatan till garaget 4 år sedan,. Börje har klättrat till 10 meter höga stege och Einar gav kommandoar. Precis som han har känt i rörelsen av stegen. Så många gånger jag har tänkt: Chapeau!

 

Det visade sig att bröderna spelade också musik. Börje och Einar spelar gitarr och bas. Så vi hade beslutat att göra musik tillsammans. Underbart, vi hade tänkt och lika vår första rättegången kollapsade oklanderliga. De älskar samma musikstil som vi gör. Och så har vi grundarde bandet: "Britta & The Kläppenboys". Vi lever alla på "Kläppen" / höjd kullar. Börje och Einar är våra grannar, även om de bor ca 800m långt ifrån oss. Vi har blivit nära vänner.

Många spelningar följde. Sjukdom och privata skäl kunde nu paus 1 år lång. Men nästa år - så vi har satt upp - vi gör musik igen, gör väggarna skaka!

 

(c) britta r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Impressum

Texte: text och alla bildarna
Bildmaterialien: alla bildanar
Tag der Veröffentlichung: 03.08.2015

Alle Rechte vorbehalten

Nächste Seite
Seite 1 /