Cover

Titelpagina

 

 Khuddaka Nikāya

 

collectie van de kleinere stukken

 

 

Copyright

 

Copyright ©  2021 / 2564

Het is toegestaan om elektronisch of in gedrukte vorm fragmenten van deze compilatie of de compilatie in zijn geheel over te nemen voor eigen gebruik, of ook met als doel ze met anderen te delen, uitsluitend voor gratis verspreiding en zonder commercieel oogmerk.

Khuddaka Nikāya

  

      De Khuddaka Nikāya is de “collectie van de kleinere stukken” of “de collectie van miscellania”. Door sommigen wordt ze ook als deel van de Abhidhamma-pitaka beschouwd. Deze collectie is een van de laatste compilaties in de Canon. De teksten van deze collectie zijn voor het grootste deel in versvorm en verschillen erg veel van elkaar. De werken die hier bijeengebracht zijn, moeten in verschillende perioden zijn ontstaan en van verschillende scholen zijn. Oorspronkelijk waren ze niet bedoeld om deel uit te maken van een groep. We vinden er bijvoorbeeld het Mangala sutta, het Ratana sutta en het Metta sutta welke suttas ook letterlijk in het Sutta-Nipāta staan.

      

      Er zijn 15 hoofdindelingen:

1. Khuddakapātha.

2. Dhammapada.

3. Udāna.

4. Itivuttaka.

5. Sutta-Nipāta.

6. Vimānavatthu.

7. Petavatthu.

8. Theragāthā.

9. Therīgāthā.

10. Jātaka

11. Niddesa

12. Patisambhidāmagga

13. Apadāna

14. Buddhavamsa

15. Cariyāpitaka

 

      De Dīghabhānakas ontkenden de authenticiteit van Khuddhakapāta, Apadāna en Cariyāpitaka. Het zouden geen oorspronkelijke werken zijn. De andere werken voegden zij toe aan de Abhidhamma Pitaka. De Birmese traditie voegt nog vier latere boeken toe aan de Khuddaka Nikāya, namelijk Milindapañha, Suttasangaha, Petakopadesa en Nettipakarana.

 

Verantwoording

 

 

 

 

 

Deze gegevens kunnen ook geraadpleegd worden op website

 

http://www.facettenvanhetboeddhisme.nl/5.2.5.%20Khuddaka%20nikaya.html

 

 

Impressum

Texte: alles uit dit e-boek mag worden overgenomen
Tag der Veröffentlichung: 29.09.2017

Alle Rechte vorbehalten

Nächste Seite
Seite 1 /